Ana içeriğe atla

AŞKAR 22 DEDİ!

Üç aylık periyotla yayın faaliyetini gerçekleştiren edebiyat dergisi Aşkar’ın yeni sayısı çıktı. "Nisan-mayıs-haziran 2012" tarihli 22. sayısıyla Aşkar, Türk edebiyatının soluğunu yeni şiirler ve hikayelerle güçlendirmeye devam ediyor. Yeni sayısıyla birlikte beşinci yılına giren Aşkar, kısa zaman diliminde derginin gürbüzleşip güçlenmesini başaran ekibiyle okuyucuya 136 sayfalık, hacimli, üç ay boyunca masasında bulunduracağı okuma şölenini vaat ediyor. 

Aşkar’ın en önemli iddialarından birisi, Türk edebiyatına yeni kalemler kazandırmak, bu kalemlerin her birinin çıkardıkları kitaplarla bu yazarlıkları tescillemekti. Ekip ruhunu, "edebiyat çeteciliği"ne değil, heyecanlarını ve çabalarını eser ortaya koymaya hasretmekle meydana getirdi Aşkar. Yeni sayısında da bunun bir örneğini daha veriyor. Aşkar şairlerinden Özgür Ballı'nın Ebabil Yayınları'ndan çıkan "İRONİKA" isimli şiir kitabı ve bu kitap üstüne yapılmış bir inceleme derginin nesir bölümünde sizleri bekliyor. Özgür Ballı'nın  "Türk şiirinin bir hamle yapmak üzere olduğunu hissediyorum" başlıklı uzun söyleşisini okuyarak onun sıcak ve samimî üslûbundan şiir ve edebiyat serüveninin duraklarını, İronika'nın oluşumunu öğrenebilir ve genç şairin dünyasına bir adım atabilirsiniz. 

Edebiyatın nabzını tutan Aşkar, bu sayısıyla Özgür Ballı söyleşisinden başka Türkiye Yazarlar Birliği’nin deneme dalındaki ödülünü kazanan Reşit Güngör Kalkan'a yer veriyor. Reşit Güngör Kalkan ile ilgili üç yazının yer aldığı yazıda ayrıca yazarın kendisiyle "Ben İsmet Özel'le fevkalade orijinal bir tavır sahibi olması dolayısıyla temas etmeye çalıştım." başlıklı bir söyleşi gerçekleştirilmiş. Aşkar’ın 22. sayısında Vural Kaya "şiiri sayıklamalardan kurtararak gerçek dünyaya söz iletebilen bir araç kılmak benim ilgilendiğim şeydir." başlıklı bir söyleşiyle, Yılmaz Yılmaz ise "Ben nasih değilim, basit bir insanım. O basitlik için yaşamaya ve yazmaya çalışıyorum." başlıklı söyleşilerle yer almış. 

Aşkar, edebiyat dergilerinde yok mesabesinde olan deneme türünde ürünler vermeyi de ihmal etmiyor. Dergide söyleşisiyle yer alan Reşit Güngör Kalkan, önemli bir meseleyi ele aldığı denemesiyle dergide yer alıyor: "Kapitalist Müslüman, Burjuva Mümin ".  Süleyman Ceran'ın "Scorsese, Miles Ve Tanpınar Arasında Zamanın Efendisi: Hugo Carbet" başlıklı yazısı yaptığı atıflar, uzandığı yan konularla birlikte bir sinema yazısının ötesinde dikkate değer bir "deneme" olarak ele alınmayı hak ediyor. Felsefî denemeleriyle Aşkar’da yer alan Hikmet Çamcı bu sayıda: "İnsanî Mağara" yazısıyla yer almış. İsmail Demirel ise Nermin Tenekeci'nin "Yoksa" isimli hikaye kitabı hakkında yazdığı eleştirel deneme ile yer alıyor. 

Aşkar’ın en diri, en canlı yönü hiç kuşkusuz şiir yayınıdır. 22. sayısında, bugünlerde Şule Yayınları'ndan "İnsan Aldanır" isimli şiir kitabı okuyucuyla buluşan Bülent Ata, bir şiiriyle yer almış. Aşkar’ın şiir bölümünde görmeye alıştığımız  İlhan Kayhan, Mustafa Melih Erdoğan, Özgür Ballı, Aziz Mahmut Öncel, İrfan Dağ, İdris Ekinci, Hüseyin Karacalar, Hikmet Çamcı isimler yine güçlü şiirleriyle yer aldı. Aşkar, son dönemde Salim Nacar, Ali Karan, Veysel Karani Tur, Süleyman Unutmaz şiirleri göz dolduran, yetenekli genç şairlere sayfalara sürekli yer vererek kalitenin adresi olduğunu gösteriyor. Önceki sayılarda olduğu gibi bu isimleri yine Aşkar’ın 22. sayısında okuyacaksınız. Ayrıca derginin şiir sayfalarında Mustafa Uçurum, Rıdvan Ünal, Ozan Can Türkmen, Murat Çelik, Yavuz Ertürk yerini alıyor.   

Aşkar’ın hikaye sayfalarındaki hareketlilik öteden beri gözlenen bir şeydi. Derginin son sayfasında yer alan Aykut Ertuğrul'un "Ömer Seyfettin Ödülü" aldığı haberini de hatırlayarak Aşkar’ın hikaye sayfalarına bakalım. İlginç bir deneme yapılmış bu sayıda. Aykut Ertuğrul'un 21. sayıda yer alan hikayesine "Son Anahtar Ve Başka Bir İhtimal" başlıklı hikayesiyle mukabele etmiş Fatma Akkubak. Aykut Ertuğrul, Aşkar’ın önceki sayısında hikayesine bir dipnot düşmüş ve okuyucuyu hikayenin bir bölümünü yazmaya  davet etmişti. Aşkar’da hikayelerini bazen bir hüzünle, bazen bir tebessümle okuduğumuz "Postmodern Meddah" Mustafa Çiftçi'nin yeni hikayesi "Deli Hamit'in Oğlu Bilal İle Zabıta Haydar'ın Kızı Neslihan" bize mahsus bir neşeyi ve hüznü aynı anda bünyesinde barındırarak arzı endam ediyor. Söyleşisi de derginin sayfalarında yer alan Yılmaz Yılmaz ise ilginç, eşine az rastlanır, bu toprakların suyundan içtiği belli, mütevekkil bir karakterin hikayesine bizi ortak ediyor: "Çingene" Aşkar’da son dönemde yer alan Mazlum Dirican "Rüya Defterleri" ile, Aysun Ellidokuzoğlu "Ekimin On Üçü" ile, İsmail Isparta "Sesler Ve Gölgeler" ile, Regaib Albayrak Da "Taksim Hitabesi" ile dergide hikaye bölümüne nefeslendiren isimler. 
Aşkar bu haliyle bakalım 23. sayıda neler olacak dedirten ve heyecanla bekleten dergilerimiz arasında yerini almıştır.

LOKMAN GÜNAY 

Bu blogdaki popüler yayınlar

AŞKAR 39 İÇİNDEKİLER

ŞİİR

MUŞ BİZİM NEYİMİZ OLUR Özgür Ballı
İMSAKTA LOKMA HESABI Hikmet Çamcı
BURUCİYE MEDRESESİ RAHLEDE BİRİKEN TOZ Erdal Çakır
ALLAH VEKİL, TÜRKİYE VATAN İrfan Dağ
EK KIRK Aziz Mahmut Öncel
ZEMHERİ Çağrı Subaşı
SEVGİ::ODAK Muhammed Sarı
CENNETE GİDEN YOL Yağız Gönüler
"SON GÜLÜMSEME BİR ÖMRÜN ÖZETİ OLDUĞUNDAN" Cihad Özsöz
KUNDURALARIYLA ZIPLAYAN ADAM Şafak Tarhan
KENAR Yasin Fişne
İFTİTAH Eyüp Aktuğ
BEN Kİ Eray Sarıçam
ŞİİRİ SEV, TÜRKİYE'Yİ KORU Ali Yılmaz
ROMA YALNIZ SURLARIYLA YÜKSELİRKEN Merve Parlak
15 TEMMUZ Yunus Emre Altuntaş
SÖZÜN SONBAHARI İdris Ekinci

HİKAYE

YALAZA Mukadder Gemici
KADERİN DÖNGÜSÜ Erol Yıldırım
KUTSANMIŞ Metin Çalı
MİSKET’İN SÜEDA’SI Hafsa Esen

SÖYLEŞİ

İÇİMİZDEN SÖYLEŞTİK I
Şair Şafak Tarhan
İÇİMİZDEN SÖYLEŞTİK II
Cihat Özsöz

TAARRUZNAME

KALANLAR Aziz Mahmut Öncel
BENCE Özgür Ballı
ŞİİRİN YERİNİ BULMAK Sırrı Can Kara
MESÛLİYET MESELESİ
KÖLELİĞİN AZARLANIŞI veya GÖSTERİŞSİZ GÖSTERİ İdris Ekinci
NE İÇİN GELDİK, NEREYE GİDİYORUZ? Merve Yüksel

MÜZEYYEN ÇELİK’LE ÖYKÜ ÜZERİNE

MÜZEYYEN ÇELİK’LE ÖYKÜ ÜZERİNE SÖYLEŞİ: Hatice Ebrar Akbulut
Hayatımda güzel olan ne varsa öykü de orada. Ben uzunca bir süredir her şeye öykü olarak bakıyorum.”
Sizi öykü yazmaya yönelten şey neydi? Beni öykü yazmaya yönelten şey öncelikle şiir yazamıyor olmaktı; bunun dışında tesadüfen yazdığım şey öykü oldu ve ben öyküye öyle başladım. Yani artık öykü yazmalıyım şeklinde planlı bir durum değildi. Şiiri içimde hissetsem de onu yazamadım ama öyküyü yazabildim. Sanırım olay bu. Hikâye anlatmayı çok seviyormuşum meğer. Hatta ben hikâyeler anlatmak için yaratılmışım. Öğrencilerim de derslerimin hikâye kısımlarından çok keyif aldıklarını söylüyorlar. Ayrıca öykü şiirden daha sağlam bir liman.
Hangi öykü yazarları ve hangi öykü kitapları sizi etkiledi? Sabahattin Ali tüm öyküleriyle beni etkiledi. Refik Halit Karay- Memleket Hikâyeleri, Mustafa Kutlu Beyhude Ömrüm, Abdullah Harmancı-Muhteris, Orhan Duru-Bırakılmış Biri, İzzet Yasar- Camdan Mezbahalar, Necati Tosuner, Cemal Şakar, Mehmet Kahram…

ÖYKÜ EDİTÖRÜMÜZ AKİF HASAN KAYA İLE

ÖYKÜ EDİTÖRÜMÜZ AKİF HASAN KAYA İLE KONUŞTURAN: Aşkar Dergisi
Yazarın yakın zamanda çıkan Uzun ve Lacivert Günler isimli öykü kitabı ve öykücülük serüveni üzerine samimi bir söyleşi gerçekleştirdik.
"Aslında bütün derdim ele aldığım meseleyi hakkıyla anlatabilmek. Bunun için uğraşırken dediğiniz gibi bir çeşitlilik ortaya çıkıyor. Öykünün öncelikle bir imkân olduğunu düşünüyorum. Hem de yabana atılmaması gereken önemli bir imkân."

301 ve Sınır isimli öyküleriniz bir acıyı omuzlamakta, gelip geçmeyen ortak gerçekliğimiz ölüm ve vicdan kavramlarına dokunmakta. Bütün bu sınırların arasında "insan" sizin öykülerinizde neye tekabül ediyor? İnsanı öykülerimde özellikle bir şeye tekabül ettirmek gibi özel bir gayretim yok açıkçası. Ama bahsettiğiniz duyarlılıklar yükselince böyle bir algı elbette oluşuyordur. Bu ve benzeri öykülerime çağının tanığı olmak zaviyesinden bakılabilir. Basit, sıradan ve maalesef çok etkisiz bir çaba. Böyle olduğu halde yazmaya devam ediyorum çünkü e…